Sunday, May 10, 2009

Demokrasi perlu untuk keadilan

Selamat Hari Ibu Altanshagai A/L Altantuya!!


selamat hari ibu Altanshagai

Bayangkan jika hari ini Altantuya masih hidup. Anaknya, Altanshagai Munkhtulga, 6 tahun, pasti akan mengucapkan "Selamat Hari Ibu" kepada Altantuya yang mungkin diucapkan dalam Bahasa Khalkha (Bahasa Kebangsaan Mongolia), Bahasa Inggeris atau siapa tahu dalam Bahasa Melayu, jika Altantuya yang telah menganut agama Islam dengan nama Aminah Abdullah itu tinggal di Malaysia.

Tapi kini Altanshagai Munkhtulga telah menjadi anak yatim selepas ibunya diletupkan hingga terburai segala isi perut, daging dan tulangnya oleh bahan peledak C4. Siapa pembunuhnya dan siapa perancang pembunuhan yang dilakukan secara yang paling biadap dan tidak siuman itu sehingga kini tidak diketahui, kerana mahkamah enggan membongkarnya.

Kini Altanshagai tidak sempat mengucapkan selamat hari ibu, walaupun barangkali terlalu rindu untuk mengucapkannya. Kini Altanshagai kesepian dari belaian mesra seorang ibu yang dibunuh kejam bagi menyembunyikan satu rahsia besar.

Jika saya tahu bagaimana cara untuk menghubungkan saya dengan Altanshagai, ingin sekali saya memohon maaf kepadanya pada hari ini, kerana kegagalannya mengucapkan "Selamat Hari Ibu" adalah disebabkan oleh keganasan manusia berwatak haiwan yang dilahirkan di negara ini yang telah mengambil nyawa ibunya.

Maafkan rakyat Malaysia Altanshagai kerana membiarkan ibumu dibunuh kejam di negara ini. Maafkan kami rakyat Malaysia Altanshagai kerana tidak berdaya untuk membawa perancang sebenar kematian ibumu ke muka pengadilan. Namun kami percaya akan tiba suatu hari cerah kebenaran akan tersingkap jua dan sejarah akan mencatatkan kematian Altantuya akhirnya terbela.

1 comment:

  1. sejarah pembunuhan paling kejam didunia dijuarai oleh orang Melayu..

    ReplyDelete