Monday, February 1, 2010

MALANG DIESEL BERSUBSIDI


PDFPrintE-mail

SKANDAL Penyeludupan dan pemerdagangan diesel bersubsidi yang dibekalkan Ko-Nelayan sudah memasuki era darurat apabila ianya dijual secara terbuka dan berleluasa di Keningau sedangkan tidak ada seorangpun nelayan di Keningau.

Ketua Penerangan Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat (PKR), Zainuddin Hassan, menjelaskan AMK telah memantau kegiatan ini sejak sekian lama dan memaklumkan kepada Kementerian Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Kementerian Kewangan Malaysia, namun semuanya hanya mendiamkan kegiatan haram ini.

“Kita telah mengesan beberapa orang yang bertindak bagi pihak JC Petroleum yang mendapat konsesi diesel bersubsidi daripada Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) dan menjual diesel berkenaan ke kilang-kilang papan di daerah Keningau,” ujar Zainuddin lagi yang mengesan beberapa pegawai KPDNKK yang terlibat secara langsung selama ini.

Menurut Zainuddin pihaknya telah mengekori dua orang pegawai KPDNKK bernama Mokhtar dan Saripuddin sejak sebulan lalu dan mendapati mereka telah berhubung dengan seorang wakil JC Petroleum di Keningau terutama di KRK.

“Ramai taukeh di Keningau yang mengenali mereka, terutamanya Mokhtar dan Saripuddin. Keduanya berketurunan Bugis dan berasal daripada Sandakan dan Tawau,” ujar Zainuddin yang menggesa Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Abu Kassim Mohammad menjalankan siasatan menyeluruh kerana Pejabat SPRM Keningau gagal mengambil tindakan terhadap dua orang pegawai ini yang secara curang terlibat dengan kegiatan ini.

Tegas Zainuddin, JC Petroleum telah menjual diesel bersubsidi di Keningau dengan memindahkan kuota berkenaan secara haram dan berpakat dengan pegawai LKIM dan Ko-Nelayan agar tidak meletakkan pengesan nano ke dalam diesel berkenaan bagi mengelak tangkapan atau serbuan pihak berkuasa.

“Boleh dikatakan setiap kilang-kilang ada menyimpan minyak diesel yang dibeli daripada JC Petroleum di sekitar jalan menuju ke Nabawan,” tegas Zainuddin yang meminta Polis Di Raja Malaysia (PDRM) menyiasat dan menangkap penjenayah diesel bersubsidi ini sekiranya Jabatan Kastam dan Eksais Di Raja, KPDNKK dan SPRM bersekongkol dengan mereka.

Zainuddin kesal kerana hampir sembilan juta liter diesel bersubsidi sebulan di pasarkan di Keningau sedangkan nelayan kecil di Sandakan, Tawau, Kunak dan Lahad Datu terpaksa membeli diesel dengan harga yang mahal antara RM1.90 hingga RM2.20 berbanding diesel bersubsidi pada harga RM1.30 seliter.

Last Updated on Monday, 01 Februa

No comments:

Post a Comment